Digitalisering en Automatisering

Horeca en digitalisering waren ook pre-corona al bekend met elkaar. Een serveerster die een bestelling opneemt met een handheld in plaats van deze met de hand op te schrijven is een duidelijk voorbeeld van digitalisering, wat door de meeste mensen als een normaal proces wordt beschouwd en Foodservicespelers gaan de komende jaren meer automatiseren en experimenteren met robotisering.

De ontwikkelingen:


Maaltijdbezorging en afhalen:

De digitalisering van het bestellen en laten bezorgen van maaltijden is misschien wel de meest populaire vorm van digitalisatie in de horeca met daarmee platvormen als Takeaway.com en UberEats, met Covid-19 werd het thuis laten bezorgen van maaltijden het beste alternatief voor uit eten gaan. Deze sector nam in 2020 met maar liefst 43,6 procent toe naar een omzet van 2,8 miljard euro binnen Nederland. Ook restaurants schakelde vaak gedwongen over naar de bekende platforms om zo alsnog omzet te kunnen genereren.

Reserveringen:

Voor reserveringen is het belangrijk dat je online goed vindbaar bent. Kunnen jouw gasten via Google, je eigen website en/of social media reserveren? Dan verhoog je de ervaren gastvrijheid! Daarnaast scheelt de juiste reserveringstool je veel tijd.

Digitale menu’s en QR-codes:

De revival van de QR-code. Scannen van vaccinatiebewijzen, digitale menukaarten, direct vanaf je telefoon bestellen en betalen: QR-codes spelen een cruciale rol in de hedendaagse horeca communicatie. Ook vanuit een oogpunt van hygiëne en veiligheid zijn QR-codes al vaak op tafels terug te vinden ter vervanging van de fysieke menukaart.

Website:

Digitale efficiëntie: online bestellen en betalen via een website of een link. Niet alleen veilig maar door gasten zelf verantwoordelijk te maken voor het bestelproces zijn over het hoofd geziene tafels verleden tijd. Ook de kans dat een tafel besluit te vertrekken zonder te betalen wordt hierdoor sterk gereduceerd.

Keuken:

Digitale bar- en keukenschermen zorgen ervoor dat orders in de juiste pak en/of bereidingsvolgorde in de bar en keuken binnenkomen. In de keuken zien medewerkers van verschillende parties digitaal de voortgang van gecombineerde bonnen waardoor ze de bereidingen perfect op elkaar af kunnen stemmen. Je behaalt niet direct meer omzet, maar kosten bespaar je zeker met een optimaal bereidingsproces.



Bestelapplicatie:


In plaats van met een stuk papier en een pen bestellen kan je nu online bestellen bij veel horecaleveranciers. Met alle voordelen van dien.


Producten en prijzen zijn duidelijk
- Producten en prijzen zijn duidelijk omdat een bestelplatform gekoppeld is aan het voorraadsysteem van de leverancier.
- Eén manier van bestellen bij al je leveranciers. Dat bespaart tijd en geld.
- Bestellen met je smartphone dat je altijd bij je hebt en doorgeven aan je leveranciers
- Inspiratie door uitgelichte producten. Met een faxlijst of e-maillijst van je horecaleverancier heb je natuurlijk nooit inzicht in het complete assortiment. Dat is niet alleen een gemiste kans voor de leverancier maar ook voor jou.
- Bestellijsten zorgen dat je niets vergeet want als je met pen en papier werkt, of uit je hoofd, is zo’n fout snel gemaakt. Dan moet je weer nabellen en je leverancier weer naleveren. Dat kost onnodig tijd en geld.
- Het bestelproces overdraagbaar want je kunt met één, twee of zelfs nog meer mensen inloggen om te zien wat er de vorige dag besteld is.

Personeel:

Toegevoegde waarde door personeelsplanningssoftware ontstaat pas echt wanneer je het hele proces rondom personeel integreert. Zo start het maken van een planning bij het opgeven van de beschikbaarheid. Gebruik vervolgens standaardroosters die je met behulp van je tool aanpast op de verwachte omzet of weersvoorspelling. Zorg daarnaast dat de urenregistratie digitaal plaatsvindt. Dit is bijvoorbeeld mogelijk met een tijdregistratieklok of app. De gewerkte uren zie je vervolgens terug in je softwaretool. Wanneer de tool ook koppelt met je verloningspakket, geniet je van nóg meer toegevoegde waarde. Het hele proces van beschikbaarheid opgeven tot verloning loopt nu vanzelf met alle bijkomende voordelen van kostenbesparing, transparantie én goed werkgeverschap.


Management:

Door verschillende processen te digitaliseren, creëer je ook meer data. Het bijhouden van data over verkochte artikelen, prestaties van filialen of salespoints én resultaten van medewerkers kan een grote uitdaging zijn door de grote hoeveelheid aan informatie. Maar ook deze fase is te optimaliseren door digitalisering. Met Business Intelligence tools zie je overzichtelijk weergeven hoe jouw horecazaak presteert.

Conclusie:

Digitaliseren en automatiseren zijn in eerste instantie vaak meer werk. Je moet immers je eigen processen en informatie digitaal gaan maken. Hierdoor ligt de prioriteit te vaak niet op het digitaliseren, maar ook belangrijke zaken die nu spelen. Maar juist door nu te starten met digitaliseren voorkom je dat je nu tijd blijft verspillen en dus tijd gaat besparen. Korte termijn pijn, lange termijn fijn

Wat is de toekomst van robots in de horeca? een gimmick of de enige oplossing”?

Artificiële intelligentie (AI) en de verwante technologieën zijn de manier van werken in F&B-ondernemingen, restaurantketens, hotels en cateringbedrijven aan het hervormen.
Volgens onderzoek van McKinsey & Company heeft 73% van het horecawerk de potentie tot automatisering, omdat het om voorspelbare activiteiten of machinebediening gaat.
Veel mensen maken zich zorgen dat kunstmatige intelligentie en robots veel mensen hun baan zullen kosten en tot nog meer werkloosheid zullen leiden. De bedrijven die de technologie ontwikkelen zijn het hier echter niet mee eens en benadrukken dat deze technologieën niet bedoeld zijn om menselijk horecapersoneel volledig te vervangen, maar om hun werk juist gemakkelijker, efficiënter en prettiger te maken en saaie en repetitieve taken over te nemen. Zij zijn van mening dat deze ontwikkelingen niet of nauwelijks tegen te houden zijn. Je moet dan ook niet verbaasd zijn als je de volgende keer dat je een bar of restaurant bezoekt door een robot begroet en geholpen wordt.


Robotrestaurant Spyce

In slechts drie minuten een gezonde maaltijd voorgeschoteld krijgen? Het kan bij robotrestaurant Spyce in Boston. Via een touchscreen kiezen gasten de gewenste maaltijd. Direct daarna treedt het systeem in werking. Aan de achterkant worden de ingrediënten in de juiste porties verzameld en toegevoegd aan een inductie wok. Al draaiend gaart de wok de ingrediënten en serveert de bestelling vervolgens in een kom. Mensenhanden maken het geheel af met diverse garneringen en toppings.

Een paar voorbeelden:

De robots van het Italiaanse bedrijf Makr Shakr hebben inmiddels meer dan een miljoen cocktails gemaakt. De twee armen hebben toegang tot een flessenplafond en andere ingrediënten, zoals ijs, citroen en siroop, en shaken binnen anderhalve minuut een cocktail. Maar we hoeven dit soort innovaties niet per se over de grens te zoeken. Neem Mr. Mofongo in Groningen, waar bartenders werken met twee hypermoderne robots. Eigenaar Patrick Beijk: “Bij de één toetst de bartender een van de 56 likeurnummers in en terwijl de robotarm deze uit een acht meter hoge wand tapt, prepareert de bartender het glas. Nieuw is de horizontaal bewegende robotarm in de wijnkelder, die gasten door de doorzichtige vloer kunnen zien. Deze arm haalt een van de tachtig (!) door de bartender geselecteerde flessen. Tegelijkertijd plaatst een verticaal bewegende robotarm de glazen en levert hij het volle glas of de wijnfles vervolgens af bij de bartender.”

Hamburgerrestaurant Creator

Gek op hamburgers? Dan hebben we goed nieuws voor je. Bij hamburgerrestaurant Creator worden hamburgers vers op bestelling gemaakt met een ‘hamburgermachine’. Broodjes afbakken, sausjes toevoegen, de toppings vers snijden, kaas smelten en het afbakken van de hamburger: de hamburgerrobot doet al het werk. Via de glazen wand kunnen gasten hun bestellingen volgen.