FAQ


Veelgestelde vragen

Hieronder de meest gestelde vragen per onderwerp. Toch nog iets niet duidelijk? Aarzel dan niet om ons te contacteren, wij staan je graag te woord!


Partner worden

Wat betekent partner worden?
Iedere licentienemer krijgt een eigen werkgebied, een interne opleiding en een handboek met veel procedures en voorbeeld overeenkomsten, daarnaast blijven de initiatiefnemers de licentienemer met raad en daad terzijde staan.
Wat wordt er verwacht van een licentienemer?
Als licentienemer van Horecaadviesbureau.nl bent u in staat all-round adviezen te verstrekken aan horeca-exploitanten, kunt u bemiddelen bij aan- of verkoop, kunt u bedrijven doorlichten, kunt u financiële adviezen geven , treedt u als sparringspartner op, ect.
Hoe kan ik partner worden?

Als partner bij Horecaadviesbureau.nl bent u niet conjunctuur gevoelig en heeft u werk, crisis of geen crisis. Wilt u meer informatie, stuur dan een email met uw naw-gegevens, geboortedatum, mobiel telefoonnummer en motivatie naar: ger@horecaadviesbureau.nl




Administratie

Wat doen jullie anders dan andere boekhouders/administratiekantoren?
Onze financials hebben veel kennis van horeca, daarnaast hebben wij een unieke maandelijkse managementrapportage en koppelen wij een horecacoach aan de klant, om met elkaar, aan de hand van de cijfers, het rendement te verhogen.
Wat is jullie werkwijze bij een administratie?
Je zult zelf een kasboek moeten bijhouden, je facturen inscannen en deze wekelijks naar ons toe sturen.
Wij zorgen voor de invoer van alle gegevens in de administratiesoftware, zodat er een goede boekhouding wordt gevoerd. Daarnaast doen we de periodieke BTW-aangiftes en andere bijkomende zaken.
Daarnaast komt er regelmatig een coach bij je langs om de financiën te bespreken en bij te sturen waar nodig.
Wat kost een administratie bij jullie?
De kosten voor het voeren van een administratie (boekhouding) zijn vanaf € 50,- (ex btw) per week. Het unieke aan deze dienst is dat je er een coach bij krijgt, die op de hoogte is van je administratie, bijstuurt waar mogelijk en vooral inzicht geeft in je administratie.
Doen jullie ook aan een beetje “creatief” boekhouden?
Nee, ter bescherming van jou en jouw belangen doen wij dat niet. Ten eerste nemen wij die verantwoordelijkheid niet en jij bent niet geholpen met een naheffing of een loondwangsom. Vaak betekent dat einde oefening.


Inkoopvoordelen

Waar kan ik op besparen?
De raamovereenkomsten van HorecaAdviesBureau.nl zijn bijzonder aantrekkelijk. Op alle inkoopstromen kan simpelweg bespaard worden door dat in een groep te doen, en wij bieden die collectiviteit.

Ook kosten waar je minder snel aan denkt, zoals energiekosten, pinabonnementen en verzekeringskosten kunnen vaak goedkoper. Dit zijn vaak langlopende contracten die met relatief weinig moeite om te zetten zijn naar een aantrekkelijker contract, met interessante besparingen.
Hoe realiseren jullie inkoopbesparingen?
Door onze landelijke dekking kunnen wij grote raamovereenkomsten sluiten met veel verschillende leveranciers, waar jij van mee kunt profiteren.


Makelaardij

Wat zijn jullie makelaarskosten?
De kosten zijn opgedeeld in 2 delen: opstartkosten en courtage. De opstartkosten bedragen € 500-€ 750, afhankelijk van wat er gewenst is qua advertentiemogelijkheden e.d.

De courtage voor het aan- en verkopen varieert en hangt af van meerdere factoren zoals: koop, verkoop, inclusief of exclusief onroerend goed, etc.
Wij maken graag geheel vrijblijvend een offerte.
Hoe snel kan mijn zaak verkocht worden?
Als de prijs/kwaliteit in balans is dan duurt het gemiddeld 6 tot 9 maanden voordat een horecazaak verkocht is. Uiteraard zijn er uitzonderingen, een pand op een A-locatie met veel mogelijkheden voor een goede prijs zal sneller verkocht worden dan een horecazaak die slecht draait en op een slechte locatie ligt.
Kan ik niet beter zelf mijn horecabedrijf (ver)kopen via Marktplaats bijvoorbeeld?
Natuurlijk kan dat, maar of je dan voor de juiste prijs (ver)koopt en achteraf geen gedoe hebt is maar de vraag. Een onafhankelijke makelaar die voor jouw belangen opkomt, de markt kent, de omgeving kent, het bedrijf op waarde weet te schatten en dit kan onderbouwen is erg waardevol.
Hoe ziet een verkooptraject eruit?
Het verkooptraject kun je op de verkoopmakelaardij pagina bekijken.


Financiering

Hoe snel kan er een financiering verkregen worden?
Het hele traject tussen een intake en het verkrijgen van het gewenste bedrag duurt normaal gesproken tussen de 6 - 12 weken en is afhankelijk van veel factoren. Deze factoren zijn onder andere: de gewenste manier of manieren van financiering en het tijdig en correct aan kunnen leveren van de benodigde stukken.
Lukt een financieringsaanvraag altijd?
Wij hebben als Horecaadviesbureau.nl een goed 'track record'. Dit houdt in dat we een hoog percentage van geslaagde financieringen hebben gerealiseerd. Vooraf bepalen we of we denken dat het haalbaar is. Garanties zijn er natuurlijk nooit, maar ook in complexe of op het oog minder gunstige situaties kunnen we vaak voor financiering zorgen.


Trainingen

Ik heb een kleine horecazaak, zijn er voor mij ook mogelijkheden?

Jazeker! Wij organiseren ook trainingen op ‘inschrijving’, dit houdt in dat wij op een vaste datum en locatie een bepaalde training geven waar iedereen zicht voor kan inschrijven. Houd onze Facebookpagina in de gaten voor de data!


Coaching, Interim & Advies

Waarom zou ik advies nodig hebben?
Ongetwijfeld niet voor al je activiteiten, maar net als andere bedrijfstakken specialiseert de horeca zich steeds meer.
Ondernemen zelf wordt ook steeds gecompliceerder en langzaamaan gaan we steeds meer kennis en ervaring inhuren. Denk aan uitbesteden van administratie, payrolling en andere diensten. Het inhuren van een externe adviseur, die met kennis en ervaring naar je horecazaak kijkt, kan veel besparen, extra omzet genereren of de algehele kwaliteit verbeteren.
Waar moet ik aan denken bij interim management?
Soms kun je in je organisatie een extra steun in de rug gebruiken, je merkt dat het niet zo vlot loopt als zou moeten, maar je kunt er niet echt de vinger op leggen. Op zo’n moment kan het waardevol zijn om tijdelijk iemand van buiten het bedrijf, met veel horeca management ervaring, in te huren. Hij/zij gaat dan samen met jou en je team kijken wat er verbeterd kan worden en gaat jullie de tools aanreiken om te zorgen dat jullie het zelf kunnen.


Algemene vragen

Wat is jullie werkgebied?
Wij hebben een landelijke dekking. Dus ongeacht waar je een horecabedrijf hebt of wil starten, is er een partner in jouw regio.
Waar zijn jullie gevestigd?

Wij zijn gevestigd in Rotterdam, op dit adres.

Moet ik naar Rotterdam komen als ik van jullie diensten gebruik wil maken?
Je bent altijd van harte welkom om een kopje koffie bij ons te komen drinken, maar nee, je hoeft zeker niet naar Rotterdam te komen. Onze partners komen naar jou toe, want het gaat tenslotte om jouw horecabedrijf.
Kunnen jullie voor mij ook een concept ontwikkelen?
Uiteraard kunnen wij ook voor jou, en vooral mét jou, een goed concept ontwikkelen aan de hand van je wensen. Omdat een idee en de ondernemer erachter verschillen, is onze aanpak volledig op maat. Dat betekent dat wij samen met jou gaan kijken naar wat er is, wat er nodig is en vooral wie wat gaat doen.

Wij kunnen desgewenst het gehele concept van A t/m Z begeleiden. Van het ondernemings- en marketingplan schrijven tot en met de locatie of franchisenemers zoeken.
Welke concepten hebben jullie succesvol begeleid?

Pinsa concept

Gabrielle Tamborinni en Adriano Raimondi hebben in Den Haag-Centrum sinds 2016 een Pinsa zaak, waar zij Pinsa's ( een op een speciale manier geprepareerd broodje, waarvan het idee al uit de tijd van de Romeinen stamt) geïntroduceerd. Gezien het succes in Den Haag heeft men de ondersteuning van Horecaadviesbureau.nl ingeroepen om dit concept ook in andere steden te introduceren.

1857 (Schnitzel) concept

Het jaar waarin de schnitzel zijn intrede in de Oostenrijkse keuken maakte is de naamgever van dit concept rond het welbekende vleesgerecht. Dit concept is nog in de ontwikkelingsfase. Horecaadviesbureau.nl begeleidt de ondernemers op dit moment met het uitrollen van hun formule.

Ribs & Burgers Concept

De naam verraad het al; een concept wat draait om vlees. Zowel spareribs als overheerlijke burgers eet je binnenkort op diverse locaties. Dit concept is nog in de ontwikkelingsfase. Horecaadviesbureau.nl begeleidt de ondernemers op dit moment met het uitrollen van hun formule.

Daarnaast begeleiden we meerdere partijen met concepten waar wij de juiste panden of franchisenemers voor zoeken.