Veelgestelde vragen


Veelgestelde vragen

Waarom nu juist Horecaadviesbureau.nl raadplegen? Ongetwijfeld rijzen er vragen naar aanleiding van uw bezoek aan onze website. Onderstaand trachten wij er een aantal te beantwoorden, maar heeft u andere vragen, aarzel dan niet om één van de partners te bellen of emailen.


Partner worden

Wat betekent partner worden?
Iedere licentienemer krijgt een eigen werkgebied, een interne opleiding en een handboek met veel procedures en voorbeeld overeenkomsten, daarnaast blijven de initiatiefnemers de licentienemer met raad en daad terzijde staan.
Wat wordt er verwacht van een licentienemer?
Als licentienemer van Horecaadviesbureau.nl bent u in staat all-round adviezen te verstrekken aan horeca-exploitanten, kunt u bemiddelen bij aan- of verkoop, kunt u bedrijven doorlichten, kunt u financiële adviezen geven , treedt u als sparringspartner op, ect.
Hoe kan ik partner worden?
Als partner bij Horecaadviesbureau.nl bent u niet conjunctuur gevoelig en heeft u werk, crisis of geen crisis. Wilt u meer informatie, stuur dan een email met uw naw-gegevens, geboortedatum, mobiel telefoonnummer en motivatie naar: ger@horecaadviesbureau.nl

Administratie

Wat doen jullie anders dan andere boekhouders/financials?
Anders dan andere administratiekantoren hebben onze financials kennis van horeca, daarnaast hebben wij een unieke maandelijkse managementrapportage en koppelen wij een horecacoach aan de klant om met elkaar aan de hand van de cijfers het rendement te verhogen.
Wat zijn de kosten voor een administratie?
De kosten voor het voeren van een administratie (boekhouding) zijn vanaf € 50,- (ex btw) per week.

Het unieke aan deze dienst is dat je er een coach bij krijgt, die op de hoogte is van je administratie, bijstuurt waar mogelijk en vooral inzicht geeft in je administratie.
Wat is jullie werkwijze bij een administratie?
Wat moet ik zelf doen?
Je zult zelf een kasboek moeten bijhouden, je facturen inscannen en deze wekelijks naar ons toe sturen.

Wat doen jullie?
Wij zorgen voor de invoer van alle gegevens in de administratiesoftware, zodat er een goede boekhouding wordt gevoerd. Daarnaast doen we de periodieke BTW-aangiftes en andere bijkomende zaken.

Wat doen jullie nog meer?
Daarnaast komt er regelmatig een coach bij je langs om over je situatie te praten en bij te sturen waar nodig. Ook voor extra of tussentijds administratief werk kunt u ons inschakelen. Denk aan het verzorgen van financiele stukken voor het doen van een financieringsaanvraag.

Doen jullie ook aan een beetje “creatief” boekhouden?
Nee, ter bescherming van u en uw belangen doen wij dat niet. Ten eerste nemen wij die verantwoordelijkheid niet en u bent niet gediend met een naheffing of een loondwangsom. Vaak betekent dat einde oefening. Iedere maand bespreekt u met uw adviseur de actuele cijfers om samen tot betere resultaten te komen.

Inkoopvoordeel

Waar kan ik op besparen?
De raamovereenkomsten van Horecaadviesbureau zijn bijzonder aantrekkelijk. Op alle inkoopstromen kan simpelweg bespaard worden door dat in een groep te doen. Iedere ondernemer denkt de beste deal te hebben en zijn ook iedere keer weer verbaasd welke ruimte er nog ligt.

Ook de uitgaves waar je minder snel aan denkt, zoals energiekosten, pinabonnementen en verzekeringskosten zijn vaak goed naar beneden te brengen. Dit zijn vaak langlopende contracten die met relatief weinig moeite om te zetten zijn naar een aantrekkelijker contract, met interessante besparingen.
Hoe realiseren jullie inkoopbesparingen?
Door onze landelijke dekking kunnen wij een groot potentieel aan leveranciers bieden. Hierdoor kunnen wij weer grote raamovereenkomsten sluiten, waar u van mee kunt profiteren.


Advies

Waar heb ik advies voor nodig?
Ongetwijfeld niet voor al uw activiteiten maar net als andere bedrijfstakken specialiseert de Horeca zich steeds meer. Bedrijven en ondernemers die iets gaan doen waar ze heel goed in zijn, de markt vraagt dat ook van u.

Ondernemen zelf wordt ook steeds gecompliceerder en langzaamaan gaan we steeds meer kennis en ervaring inhuren. Denk aan uitbesteden van administratie, pay-rolling en andere diensten. Het inhuren van een externe adviseur die met kennis en ervaring naar uw exploitatie kijkt kan veel besparen, extra omzet genereren of uw algehele kwaliteit verbeteren.

Gebieden waar we met horecaondernemers rendementsverbetering kunnen halen zijn vaak;

- Horecaveiligheid
- Horecapersoneel
- Horeca verzekeringen
- Horeca boekhouding
- Horecainkoopvoordeel

Door Horecaadviesbureau.nl in te schakelen, kunt u blijven doen waar u zelf heel goed in bent.


Makelaardij

Wat zijn jullie makelaarskosten?
Courtagekosten
Bij de meeste horecamakelaars betaalt u een vast percentage of een vast bedrag voor de geleverde diensten. Bij Horecaadviesbureau.nl zijn de tarieven voor het aankopen of verkopen van uw horecapand variërend en bespreekbaar.

Kosten vooraf
De kosten vooraf zijn minimaal € 500,-. Dit bedrag zetten we onder andere in voor advertenties van uw bedrijf op diverse websites.
Wat is jullie werkwijze bij makelaardij?
Wat is de eerste stap?
Na ondertekenen van de overeenkomst plaatsen wij de exploitatie op meerdere websites en wordt het gedeeld door alle partners. Ook zullen wij onze relaties het object aanbieden daar waar wij denken dat er een match is.

Hoe snel kan mijn zaak verkocht worden?
Na complementeren van het volledige dossier is een horecabedrijf na gemiddeld zes tot negen maanden verkocht, mits prijs en prestatie in balans zijn.

Kan ik niet beter zelf mijn bedrijf verkopen op marktplaats?
Natuurlijk kan dat, maar of je dan voor de juiste prijs verkoopt en achteraf geen gedoe hebt is maar de vraag. Een onafhankelijke makelaar die voor jouw belangen opkomt, de markt kent, de omgeving kent en ook uw bedrijf op waarde weet te schatten en dit kan onderbouwen is het echt waard.

Hoe belangrijk is een koopovereenkomst?
Een koopovereenkomst die niet op alle punten voldoet aan de Nederlandse wet is dus geen verkoopovereenkomst. Bij het minste sta je al voor de rechter en die past de wet toe zoals die moet zijn en niet zoals je het eigenlijk had bedoeld.

Wat zijn alle mogelijkheden binnen de makelaardij?
Het verkopen van uw horecabedrijf (inclusief goodwill & inventaris)
Bij de verkoop komt veel kijken. Denk aan het tekenen van officiële documenten, in orde maken van de administratie. Iets wat zonder horecamakelaar een crime kan zijn.

Het verkopen van uw horeca onroerend goed
Ook bij de onroerend goed verkoop van uw kroeg, bar, restaurant of partycentrum kunt u de professionele hulp gebruiken van één van de makelaars van Horecaadviesbureau.

Begeleiding bij aankoop van een object
U wilt een horecapand kopen? Als beleggingsobject, toekomstige exploitant of als uitbreiding op uw bestaande onderneming? Wij begeleiden u bij het traject van A tot Z.

Taxatie van uw horecaobject
Wanneer u wilt weten wat uw grand café, lunchroom, bar, cafetaria, brasserie of luchroom nu echt waard is? Schakel de taxateur in en u weet het snel.

Adviezen bij huurcontracten
Niet alleen het kopen, maar ook het huren van een horecabedrijfspand is een serieuze stap. Vandaar ook dat wij u kunnen begeleiden om te zorgen dat alle zaken soepel verlopen tussen verhuurder en huurder.

Het plaatsen van een zoekopdracht
Zoekt u een bruin café in hartje Amsterdam? Een goed lopende lunchroom in Venlo? Of een partyherberg in regio Utrecht? Geen probleem. U geeft aan wat u zoekt en wij bieden onze makelaardijdiensten aan om voor u het gewenste object te vinden.

De diensten van horecamakelaardij zijn in een aparte website opgezet.


Concepten

Welke concepten hebben jullie succesvol begeleid?
Pinsa concept
Gabrielle Tamborinni en Adriano Raimondi hebben in Den Haag-Centrum sinds 2016 een Pinsa zaak, waar zij Pinsa's ( een op een speciale manier geprepareerd broodje, waarvan het idee al uit de tijd van de Romeinen stamt) geïntroduceerd. Gezien het succes in Den Haag heeft men de ondersteuning van Horecaadviesbureau.nl ingeroepen om dit concept ook in andere steden te introduceren.

1857 (Schnitzel) concept
Het jaar waarin de schnitzel zijn intrede in de Oostenrijkse keuken maakte is de naamgever van dit concept rond het welbekende vleesgerecht. Dit concept is nog in de ontwikkelingsfase. Horecaadviesbureau.nl begeleidt de ondernemers op dit moment met het uitrollen van hun formule.

Ribs & Burgers Concept
De naam verraad het al; een concept wat draait om vlees. Zowel spareribs als overheerlijke burgers eet je binnenkort op diverse locaties. Dit concept is nog in de ontwikkelingsfase. Horecaadviesbureau.nl begeleidt de ondernemers op dit moment met het uitrollen van hun formule.

Daarnaast begeleiden we meerdere partijen met concepten waar wij de juiste panden of franchisenemers voor zoeken.

Kunnen jullie voor mij ook een concept ontwikkelen?
Uiteraard kunnen wij ook voor u, en vooral met u, een goed concept ontwikkelen aan de hand van uw wensen. Omdat een idee en de ondernemer erachter verschillen, is onze aanpak volledig op maat. Dat betekent dat wij samen met u kijken naar wat er is, wat er nodig is en vooral wie wat gaat doen.

Wilt of kunt u zo min mogelijk doen en wilt u ons zo breed mogelijk inschakelen? Wij kunnen het gehele concept van A t/m Z begeleiden. Van het ondernemings- en marketingplan schrijven tot en met de locatie of franchisenemers zoeken.

Kunnen jullie mijn concept beschrijven en begeleiden?
Wij kunnen voor u het volledige handboek voor uw concept schrijven.
Wij kunnen als vervolg de locaties en de franchisenemer erbij zoeken.
We kunnen het personeel werven en trainen.

Financiering

Wat zijn jullie makelaarskosten?
Courtagekosten
Bij de meeste horecamakelaars betaalt u een vast percentage of een vast bedrag voor de geleverde diensten. Bij Horecaadviesbureau.nl zijn de tarieven voor het aankopen of verkopen van uw horecapand variërend en bespreekbaar.

Kosten vooraf
De kosten vooraf zijn minimaal € 500,-. Dit bedrag zetten we onder andere in voor advertenties van uw bedrijf op diverse websites.
Wat is jullie werkwijze bij makelaardij?
Wat is de eerste stap?
Na ondertekenen van de overeenkomst plaatsen wij de exploitatie op meerdere websites en wordt het gedeeld door alle partners. Ook zullen wij onze relaties het object aanbieden daar waar wij denken dat er een match is.

Hoe snel kan mijn zaak verkocht worden?
Na complementeren van het volledige dossier is een horecabedrijf na gemiddeld zes tot negen maanden verkocht, mits prijs en prestatie in balans zijn.

Kan ik niet beter zelf mijn bedrijf verkopen op marktplaats?
Natuurlijk kan dat, maar of je dan voor de juiste prijs verkoopt en achteraf geen gedoe hebt is maar de vraag. Een onafhankelijke makelaar die voor jouw belangen opkomt, de markt kent, de omgeving kent en ook uw bedrijf op waarde weet te schatten en dit kan onderbouwen is het echt waard.

Hoe belangrijk is een koopovereenkomst?
Een koopovereenkomst die niet op alle punten voldoet aan de Nederlandse wet is dus geen verkoopovereenkomst. Bij het minste sta je al voor de rechter en die past de wet toe zoals die moet zijn en niet zoals je het eigenlijk had bedoeld.

Alle vragen op een rijtje
Hoe snel kan er financiering worden verkregen?
Het hele traject tussen een intake en een het verkrijgen van het gewenste bedrag duurt normaal gesproken tussen de 6 - 12 weken en is afhankelijk van veel factoren. Deze factoren zijn onder andere de gewenste manier of manieren van financiering en het tijdig en correct aan kunnen leveren van de benodigde stukken.
Wat zijn de kosten voor een financieringsaanvraag?
De kosten voor een financieringsaanvraag worden altijd via een offerte op maat aan u verstrekt en zijn onder andere afhankelijk van de manier van financiering, de uit te voeren werkzaamheden van Horecaadviesbureau.nl en het benodigde financieringsbedrag. Goed om alvast te weten is dat een offerte altijd een aantal vaste (kosten)onderdelen zoals opstartkosten en courtage van de benodigde financiering bevat.

Op welke manier wordt er gefinancierd?
Op dit moment verzorgen wij het grootste deel van de financieringen via crowdfunding. Crowdfunding houdt in dat financiering verloopt via een online platform, waarbij een aantal kleine tot grote investeerders voor de totale benodigde financieringssom zorgen.

Daarnaast zijn er meerdere andere (stapel) financieringsmogelijkheden via Horecaadviesbureau.nl.
Wij hebben als Horecaadviesbureau.nl een goed 'track record'. Dit houdt in dat we een hoog percentage van geslaagde financieringen hebben gerealiseerd. Vooraf bepalen we of we denken dat het haalbaar is. Garanties zijn er natuurlijk nooit, maar ook in complexe of op het oog minder gunstige situaties kunnen we vaak voor financiering zorgen.
Lukt elke financieringsaanvraag altijd?
Wij hebben als Horecaadviesbureau.nl een goed 'track record'. Dit houdt in dat we een hoog percentage van geslaagde financieringen hebben gerealiseerd. Vooraf bepalen we of we denken dat het haalbaar is. Garanties zijn er natuurlijk nooit, maar ook in complexe of op het oog minder gunstige situaties kunnen we vaak voor financiering zorgen.

Overig

Waar zijn jullie gevestigd?
Ons hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam.

Adres:
Bergse Rechter Rottekade 1
3051 AB Rotterdam

Daarnaast is Horecaadviesbureau.nl actief in alle regio's van Nederland met gespecialiseerde adviseurs.