Interview met Robér Willemsen

Horeca Adviesbureau Succesverhalen


In Rotterdam kennen ze hem als de man die in 1998 Dok 99 op de kaart zette en vervolgens bij Heineken aan de slag ging als vertegenwoordiger. Dat was in 2000. “Ik had het prima naar mijn zin en schopte het tot regiodirecteur Zuid-Holland; een leuke baan waarbij ik ook de andere kant van de horeca leerde kennen.” Toch zei Robèr in 2011 zijn baan op. Hij wilde gaan ondernemen. Melief Bender overnemen leek hem een soort jongensdroom; “de kroeg waar ik mijn eerste biertje dronk. Ik werd eigenaar; een riskante stap, maar ik koos bewust voor het ondernemerschap”. Inmiddels is Robèr eigenaar van Melief Bender, café de Pui in Rotterdam en Muller & Co in Berkel centrum en is continue op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Een bevlogen horecaondernemer dus.

HorecaAdviesBureau.nl interviewde Robèr Willemsen in Muller & Co en stelde hem de volgende vragen:


1) Wat is horeca voor jou?
Het woord Gastvrijheidsbranche dekt de lading beter. Het is meer dan alleen hotels, restaurants en cafés ook de taxi in een stad of dorp hoort naar zijn gevoel bij te dragen aan het gevoel van gastvrijheid. De gastvrijheidsbranche is de plek in een steeds individualistischer wordende wereld, waarin mensen steeds harder moeten werken, de plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, zich kunnen ontspannen en vermaakt worden, ofwel het sociale knooppunt van het leven.

De lol zit hem voor Robèr in het ontwikkelen van zijn mensen, zodat als zij de ambitie en de capaciteiten hebben om ondernemer te willen worden zij dat ook kunnen worden. Helaas is dat voor weinigen echt weggelegd, maar ook de ambitie om assistent-bedrijfsleider of bedrijfsleider te worden is voor hem een mooi streven. Medewerkers daarin tevreden te houden is een uitdaging, veel medewerkers willen te snel en daarmee is het proces van medewerkers tevredenstellen en op te leiden en trainen zijn grootste uitdaging.
Bedrijfsmatig is het managen van de kostenstructuur een moeilijkste, bijvoorbeeld de personeelskosten, die stijgen door overheidsmaatregelen, onder andere de Wet Arbeidsmarkt in Balans, met 3,5% waarvan 0% bij de werknemer terecht komt. De gedachte van meer vaste banen in de horeca is een hele lastige. Seizoen werk blijft per slot van rekening seizoen werk. Studenten willen vaak zelf een flexibele baan, of moeders met schoolgaande kinderen willen vrij tijdens de vakanties. De vraag naar meer vaste banen komt niet uit de branche maar meer vanuit de vakbonden, waarvan de doelstellingen niet altijd meer aansluiten bij deze tijd. Arbeid is meer dan geld alleen bij de huidige generatie. Deze zijn meer op zoek naar opleiding, meedenken, medezeggenschap, vrije tijd, ontwikkeling, een sociaal leven en natuurlijk ook geld. De krapte op de arbeidsmarkt leidt niet tot uitbuiting, dit getuigt van een grote mate van naïviteit van de bonden.

3) Hoe denk je, ga je of heb je deze uitdagingen opgelost?
Openheid, transparantie en respect is mijn manier om uitdagingen op te lossen ongeacht de persoon of positie. Ik ga met iedereen in gesprek ook al is dit soms wat confronterend. Uiteindelijk ontstaat hieruit een vorm van redelijkheid wat leidt tot oplossingen. Mijn frustratie is wel dat ik dit kan omdat ik vanuit met positie mensen ken en durf aan te spreken terwijl dit voor vele anderen vaak toch nog lastig en moeilijk is, ik probeer mensen hierbij te helpen, bij punten zoals leefomgeving, geluid, afval en vergunningen.

4) Wat is de grootste uitdaging voor de horecaondernemer?
Het overheidsbeleid is vandaag de dag de grootste uitdaging van de ondernemer, deels in kosten maar ook door de betutteling van de overheid. Genoemd worden het preventiebeleid, rookverboden, alcoholwetgeving wat irritaties oproept. “Laat de ondernemer ondernemen”, schrap de regels die niet te handhaven zijn en als de maatschappij ergens behoefte aan heeft en de ondernemer doet hier niet aan mee zal hij dit gaan merken aan zijn omzet in zijn bedrijfsvoering. Wij missen ook een beetje de liberale gedachte, steeds meer wordt vastgelegd in wetgeving om de mensen maar tevreden te houden.

5) Aan welke ondernemer zou jij een vraag willen stellen.
Ik zou mijn vraag willen stellen aan Pim Evers ondernemer van meerdere horecabedrijven en voorzitter van KHN in Amsterdam, zoals onder andere Canibale Royale, Club Claire, Meneer Nieges, Vergulden Eenhoorn, Disco Dolly en De Bloemenbar, een jonge ambitieuze en gedreven ondernemer. Mijn vraag aan hem is: Waar haal jij de ambitie, energie en drive en politieke correctheid vandaan om dit te blijven doen.