Veel van jouw gasten gaan spontaan naar een restaurant. Vaak moeten zij ter plekke kiezen naar welk restaurant ze gaan. En dan moeten zij kiezen. Stel jij gaat winkelen in Rotterdam. Je besluit samen met je vrienden een restaurant op te zoeken, maar bent niet bekend met de stad. Je wilt Vietnamees eten. Je pakt je telefoon erbij en opent google. Je zoekt ‘Vietnamees eten Rotterdam.’ Google laat je een paar restaurants op de kaart zien. En in de zoekmachine staan bovenaan drie goede suggesties. Dat zijn dus de restaurants die veel moeite hebben gestoken in hun website. Daarnaast hebben een aantal restaurants geld gestoken in advertenties. Omdat deze restaurants hoog staan in Google, zijn mensen geneigd om naar die locatie te gaan. Ze stippelen een route uit op Google Maps. Keuzes worden dus vaak heel spontaan en lokaal gemaakt. Houd daar dus rekening mee. Veel mensen weten fysiek de weg naar een restaurant niet te vinden, dus zoeken ze de horecagelegenheid online op. En daar kan jij dus goed van profiteren.
We likkebaarden allemaal van een sappige hamburger, en we krijgen spontaan dorst van het zien van een frisse cocktail. Maak je volgers daarom maar flink enthousiast met wat je in huis hebt! Bereid bijvoorbeeld op een vrije dag een aantal van je gerechten voor en maak er vervolgens foto’s van (of laat er foto’s van maken). Deze kan je vervolgens in de weken erna gebruiken voor je website en social media
• het nieuwe menu
• één specifiek gerecht of drankje in de
spotlight zetten
• een winactie delen
• een nieuwe medewerker introduceren
• een speciale avond aankondigen, ect.
• overig nieuws
UGC is data en informatie dat is gemaakt door externe personen die zonder vergoeding bij een organisatie betrokken zijn. Neem UGC dus zeker op in jouw horeca marketingplan. De volgende stap is om je gasten aan te zetten UGC te creëren. Aangezien het om authentieke content gaat waar je niet direct bij betrokken bent, zou het op het eerste zicht misschien moeilijk lijken om dat te realiseren, maar niets is minder waar. Begin bij de basis: wat zet gasten aan om hun smartphone boven te halen en een foto of video te maken in jouw zaak? Het interieur, de presentatie van je gerechten, originele en levendige elementen, en kleurrijk artwork, noem maar op.
Met andere woorden: maak van jouw restaurant een fotostop. Creëer een plek die bijna schreeuwt om gefotografeerd te worden. Zorg er ook voor dat gasten in de gegevens van jouw social media accounts snel jouw accountnaam en voorkeur hashtags terugvinden zodat je eenvoudig getagged kunt worden en meer momentum kunt creëren.
Een andere horeca social media marketing tip voor het stimuleren van UGC is gasten een attentie, cadeautje of korting te bieden als ze een foto, video of story – of zelfs hun ervaring in de vorm van een positieve review – op social media plaatsen.